Wisselverwarming voor de spoorwegen

CASE 

Ongeveer een derde deel van alle gasgestookte wisselverwarming die in Nederland op het spoor ligt, is afkomstig uit Wijchen. Al jaren leveren wij via onze relatie Adhetec de branders die ervoor zorgen dat spoorwissels ook in de winter goed blijven functioneren.

De gasgestookte branderpijpen waarom het gaat, leveren wij onder een KIWA productkwaliteitscertificaat. Bijzonder is daarnaast dat spoorbeheerder ProRail ons ook laat meedenken over alternatieve verwarmingsconcepten. De ontwikkelingen hebben tot een tweetal gepatenteerde innovaties geleid.

 

Wisselverwarming

Wisselverwarming in werking

 

veerclip

Veerclip

 

1. Geen gedoe meer met branderpijpen…

De eerste innovatie heeft betrekking op het gemak van de montage en demontage van de branderpijpen die langs het spoor liggen. Een of twee keer per jaar moeten deze er namelijk af voor onderhoud. Om het treinverkeer niet te regelen gebeurt dit ’s nachts, vaak in barre weersomstandigheden. Voorheen was het voor onderhoudsmedewerkers nog een heel gedoe om dit voor elkaar te krijgen.

…dankzij een handige veerclip

Om dit probleem op te lossen ontwikkelden we een handig systeem met een veerclip die in een steun ligt. Door deze innovatieve constructie kan iemand de branderpijp in zijn eentje binnen 30 seconden verwijderen en weer terugplaatsen. Dat levert de aannemer die het spooronderhoud verzorgt niet alleen uren tijdwinst op; het komt de betrouwbaarheid van de montage ook nog eens ten goede.

2. Ingenieus reflectiescherm…

De wisselverwarming werkt op basis van stralingsbrandertjes, die centraal worden ontstoken. Bij het bestaande systeem ging er echter veel warmte verloren, constateerden wij. Daarom hebben we een reflectiescherm ontwikkeld, waardoor er met dezelfde hoeveelheid straling een groter deel van het spoor kan worden verwarmd.  

…voor 20% brandstofbesparing

Het reflectiescherm, dat eveneens is gepatenteerd, blijkt in de praktijk tot 20% brandstofbesparing te leiden. Dat betekent een flinke kostenreductie, nog los van de CO2-reductie die dit oplevert. Omdat we dit aan de hand van een testopstelling al vooraf aannemelijk konden maken, kwam dit project bovendien in aanmerking voor een mooie subsidie.

In eigen huis ontwikkelde randapparatuur

 

Gasstraten

 

Noodafsluiter

SymPulse ontsteekunit


“De kwaliteit van de engineers van Solfic is dat zij vanaf het begin van het project alle partijen in het ontwikkelproces betrekken. Zo liepen ze in het voortraject in de nacht mee met de onderhoudsploeg van een spooraannemer, spraken met engineers van ProRail en Adhetec. Ook leveranciers en subsidieverstrekker werden al in het voortraject betrokken. Zo ontwikkel je een product dat onder de meest extreme omstandigheden functioneert en ook nog eens concurrerend is.”

RON BROUWERS / DIRECTEUR-EIGENAAR ADHETEC BV

Zelf een vraag? Onze engineers beantwoorden ‘m graag!

Contact opnemen