MVS Zembla

Case

In september 2015 kwam de 135 meter lange en 17 meter brede MVS Zembla van de Gebroeders Van de Wijgaart in de vaart. Dit binnenvaartschip heeft twee CCR2 hoofdmotoren met een elektromotor op beide schroefassen. De elektromotoren voor deze hybride aandrijving worden aangedreven door een Caterpillar C32 hoofdgenerator op het voorschip, die 994 ekW kan leveren.

Om in de havengebieden en de Tweede Maasvlakte te kunnen voldoen aan de strengste toekomstige emissienormen, kozen de Gebroeders van de Wijgaart voor nabehandeling op de generator. Dit resulteerde in een Green Award Gold, die korting op het havengeld oplevert. Bovendien zorgen de vaaruren op enkel de hoofdgenerator voor een verlenging van de standtijd en het onderhoudsinterval van de hoofdmotoren.

Oplossing:

De hoofdgenerator is voorzien van een Solfic MPAT roetfilter + SCR katalysatorsysteem. In de havengebieden en in de afvaart vaart de MVS Zembla volledige elektrisch en worden alle uitlaatgassen via het MPAT-systeem gereinigd. De roetuitstoot wordt met meer dan 95% gereduceerd, de stikstofoxiden (NOx) met 80 tot 90%. De Zembla kan zich hierdoor meten met Euro V en VI vrachtwagens als het gaat om uitstoot van schadelijke emissies. De Zembla kan echter tot 250 keer meer vervoeren dan één enkele vrachtwagen.

Terwijl de SCR-installatie zorgt voor een bijdrage aan de reductie van smog in de omgeving, zorgen de roetfilters ervoor dat de bemanning en de directe leefomgeving geen last heeft van de uitlaatgassen wanneer de wind over het dek waait. Vanuit Arbo-perspectief een belangrijk voordeel. Door het verdwijnen van de roetaanslag is er ook beduidend minder poetswerk.

Reactie opdrachtgever:

John van de Wijgaart, mede-eigenaar: “Wij willen graag voorop lopen in de markt. Om die reden is de Zembla voorzien van een hybride aandrijving. Door de hoofdgenerator te voorzien van een Solfic MPAT-systeem kunnen we afvarend en in de havengebieden volledig groen varen. Hierbij voldoen we reeds aan de strengst mogelijke toekomstige regelgeving. We hebben voor Solfic gekozen omdat zij weten waar het in de binnenvaart om draait.”

“Door de hoofdgenerator te voorzien van een Solfic MPAT-systeem kunnen we afvarend en in de havengebieden volledig groen varen.”

JOHN VAN DE WIJGAART / GEBROEDERS VAN DE WIJGAART

Zelf een vraag? Onze engineers beantwoorden ‘m graag!

Contact opnemen