Engineering & Development

Op papier berekend, in de praktijk getest  

Als ingenieursbureau beschikt Solfic over rekenmodellen die zijn gebaseerd op vele proefstand-metingen en het jarenlang monitoren van bestaande installaties. Wij hebben de beschikking over speciale CFD software waarmee gas- en vloeistofstroming in technische processen kunnen worden doorgerekend. Daarnaast controleren wij de systemen op mechanische sterkte, trilling (eigenfrequenties) en akoestische demping. Dit doen wij bij iedere nieuwe systeemconfiguratie. We weten dus vooraf dat het systeem zijn specificaties haalt en zo worden verassingen voorkomen.

Om een goed functionerend emissiereductiesysteem te ontwerpen dient het systeem te worden doorgerekend op:

  • Tegendruk: De totale tegendruk moet onder de toelaatbare tegendruk van de motor blijven. Het CFD plaatje in de banner geeft de flowlijnen met drukken weer in een In-Line MPAT systeem.
  • Temperatuuruniformiteit bij actieve regeneratie: Er mogen geen hot-spots op de behuizing, roetfilters en katalysatoren optreden. Dit zou tot schade kunnen leiden.
  • Stromingsuniformiteit over de katalysatoren: Indien deze niet gelijkmatig is wordt de gewenste reductie niet bereikt
  • Ureumverdeling: De verdeling dient zeer gelijkmatig te zijn dat de gewenst emissiereductie gehaald wordt.
  • Mechanische sterkte: De behuizing dient bij hoge temperaturen en drukken voldoende sterk te zijn. Hierbij houden wij rekening met vermoeiingeffecten door de uitlaatgaspulsaties.
  • Trillingen doordat de eigenfrequentie van delen van de behuizing in de buurt liggen van de ontsteekfrequentie van de motor. Hiermee wordt voorkomen dat er trillingen optreden waardoor materiaal zou kunnen gaan scheuren.
  • Akoestische demping: Met onze rekenmodellen wordt de geluidsdemping van het systeem bepaald. De specifieke afmetingen van het systeem worden zo bepaald dat de ontsteekfrequentie zo goed mogelijk onderdrukt wordt.
  • Warmte-overdacht en thermische isolatie: De warmte dient daar te blijven waar het hoort en dat is aan de binnenzijde van het systeem.

 

Temperatuurverdeling

Stromingsnelheid

Het linker bovenstaande plaatje geeft de materiaal temperatuur weer van een DOC unit in een MPAT systeem. Het rechter plaatje geeft de flowlijnen weer tijdens actieve regeneratie waarbij de kleur een maat is voor de lokale snelheid.

 

Materiaalspanning

Trillingen (eigenfrequentie)

Het linker bovenstaande plaatje geeft de materiaalspanning weer van een DPF-S behuizing bij de ontwerpdruk. Het rechter plaatje geeft de uitslag (amplitude) weer van de trilling bij de eigenfrequentie van de uitlaatpijp met flens.

Experimenteel onderzoek wordt op een motorproefstand uitgevoerd. We testen hier bijvoorbeeld nieuwe typen katalysatoren en verbeterde meet- en regelalgoritmen onder verschillende condities.

De basis voor het goed functioneren van een SCR- en roetfiltersysteem is de meet- en regeltechniek. Solfic maakt gebruik van industriële PLC besturingen en elektronische componenten. Alle meet- en regelalgoritmes worden in huis ontwikkeld en getest. Onze systemen zijn tevens voorzien van uitgebreide diagnostiek (OBD) en datalogging. Indien gewenst kan is ook hier maatwerk mogelijk.

Heeft u een vraag? Onze engineers beantwoorden ‘m graag

Contact opnemen