DPF-E systeem

Roetfilter systeem met active elektrische regeneratie

Het DPF-E systeem is specifiek ontwikkeld voor toepassing op generatoren op Mega jachten, binnenvaart- en stationaire toepassingen.

Het systeem bestaat uit een roetfilterbehuizing, roetfilters, bypass klep, elektrisch heater en besturing. De heater-regeling kan zowel aan/uit met soft-starter als modulerend worden geleverd. De besturing is voorzien van standaard datalogging en uitgebreide diagnostiek (OBD). Telemonitoring wordt als optie aangeboden. Hiermee kunnen we op afstand service bieden. Het systeem is beperkt demper-vervangend en dempt standaard tussen de 20 en 25 dB(A). 

 

Opties

Het DPF-E systeem kan gecombineerd worden met een SCR-S systeem. Het SCR systeem wordt hierbij achter het DPF-E systeem geïnstalleerd.

De volgende opties zijn leverbaar:

  1. Behuizing in roestvast staal of normaal staal
  2. Wel / geen extra voorziening geluidsdemping
  3. In- en uitlaat In-Line of haaks
  4. Diverse type coating voor roetfilters
  5. Aan/uit (soft starter) of Modulerende regeling
  6. Harbour mode
  7. Motorbelastingsignaal via J1939 of analoog
  8. Externe communicatie via Mod- of CAN-bus.

 

Systeem overzicht DPF-E

Roetfiltersysteem

De roetfilters bij dit systeem zijn voorzien van een katalytische laag (coating). Deze coating zorgt ervoor dat het opgevangen roet met zuurstof bij een lagere temperatuur oxideert. Zonder deze coating zou het roet immers pas bij circa 600°C verbranden.  De maximale toelaatbare hoeveelheid zwavel in de brandstof is afhankelijk van de gekozen katalytische coating maar mag niet hoger zijn dan 1000 ppm of 0,1%. Het type katalytische coating wordt door onze engineers afgestemd op het type motor en belastingprofiel en de gewenste reductie van koolwaterstoffen.

Omdat de generatoren veelal relatief laag belast worden is de temperatuur van de uitlaatgassen meestal onvoldoende om de opgevangen roet in de filters volledig na te verbranden. Voor kleinere generatoren tot ca. 200 kW is het toepassen van een elektrische heater om periodiek de temperatuur van de uitlaatgassen te verhogen een kostprijs-technisch interessante oplossing ten opzichte van een SFB brandersysteem welk voor het DPF-S systeem wordt toegepast.

Voor een uitgebreide beschrijving van de werking zie Tech Talk.

 

Haalbare emissiereducties

Component 
Afkorting
Reductie
Stikstofoxiden NOx 0%
Koolwaterstoffen HC tot 80%
Koolmonoxide CO  tot 80% 
Fijnstof of roet  PM10  > 95%
Geluid    20-25 dB(A) 

 

Meer informatie over emissietechnologie kunt u vinden op de pagina met Tech Talk

 

Schema DPF-E

 

 

Neem contact op voor meer informatie over dit systeem.

Contact opnemen